Hiustyylit ja muoti
Muoti on laaja käsite, joka tarkoittaa pääosin sitä, mikä juuri nyt on suosittua. Muoti syntyy, muuttuu ja kiertää. Uusi muoti syntyy kun tarpeeksi moni ihminen alkaa matkia toista jossain tietyssä asiassa.
Vieraile Web-sivullaMuoti
Muoti on laaja käsite, joka tarkoittaa pääosin sitä, mikä juuri nyt on suosittua. Muoti syntyy, muuttuu ja kiertää. Uusi muoti syntyy kun tarpeeksi moni ihminen alkaa matkia toista jossain tietyssä asiassa. Muoti muuttuu, kun ihmiset arvostavat vähemmän tai kyllästyvät aiemmin suosittuihin asioihin ja omaksuvat tilalle jotakin uutta. Muoti myös kiertää, kun aiemmin muodissa olleet asiat tulevat taas myöhemmin uudelleen muotiin.
Muodin pääkaupungit
Elämänaloista muodin vaikutus tiedostetaan selvimmin pukeutumisessa ja usein muodista puhuttaessa tarkoitetaankin nimenomaan muotivaatteita. Jotkut kaupungit tunnetaan maailmanlaajuisina muotikeskuksina tai muodin pääkaupunkeina. Näissä kaupungeissa pidetään muotinäytöksiä, joissa suunnittelijat esittelevät uudet vaatemallistonsa yleisölle. Muodin pääkaupunkeja ovat Tokio, Lontoo, Pariisi, Milano ja New York. Nämä viisi kaupunkia ovat kuuluisia merkittävästä vaikutuksestaan maailmanlaajuiseen muotiin ja niissä sijaitsevat suurimpien muotiyhtiöiden pääkonttorit. Muutkin kaupungit kuten Mumbai, Los Angeles, Soul, Berliini, Rooma, Osaka, Toronto, Hong Kong, Dubai, Sao Paulo, Sydney, Moskova, Madrid ja Shanghai pitävät myös muotinäytöksiä ja ne huomataan joka vuosi yhä paremmin.
Muodin alueita
Pukeutumisen ohella muita muodin alueita ovat esimerkiksi arkkitehtuuri, taide, ruumiinrakenne, kosmetiikka, tanssi, musiikki, hiustyyli, slangi, talous- ja kulutustottumukset, viihde, pelit, harrastukset ja urheilu. Muoti ilmenee jopa kiinnostuksena tietynlaisiin uskonnollisiin liikkeisiin tai tieteellisiin teorioihin. Kaupallisesti muotia voidaan hyödyntää saamalla ihmiset ostamaan ja hankkimaan uusia asioita.
Muodikas ja epämuodikas
Termit muodikas ja epämuodikas kuvaavat sitä, sopiiko joku tai jokin nykyiseen tai ei niin nykyiseen, suosittuun ilmaisutapaan. Ei niin nykyiseen ilmaisutapaan sopii termi ”retro”. Retro muodissa vanhasta tulee yllättäen uutta ja se on siksi muodikasta. Termiä ”muoti” käytetään usein positiivisessa tarkoituksessa, synonyyminä glamourille, kauneudelle ja tyylille. Tässä tarkoituksessa muodit ovat tietynlaista yhteistä taidetta, jonka kautta kulttuuri tarkastelee kauneus ja hyvyys käsityksiään. Termiä ”muoti” käytetään joskus myös negatiivisessa tarkoituksessa, synonyyminä muoti- ja trendihulluudelle ja materialismille.
Muoti-ikoneita
Nykyajan yhteiskunta ja media painostavat ihmisiä pysymään muodin mukana, joka osaltaan nostaa ihmisten tahtoa seurata valtavirtaa. Yksittäiset ihmiset voivat luoda muoteja, jos he saavuttavat tietyn arvostuksen ja fanilauman. Esimerkiksi David Beckhamin hiukset Japanin ja Etelä-Korean MM-kisojen aikaan synnytti valtavan bekkisletti-buumin, jolloin tuhannet nuoret miehet hankkivat samanlaisen kampauksen kuin heidän esikuvallaan oli. Muita oman aikansa muoti-ikoneita ovat olleet muun muassa Marie Antoinette, Prinsessa Diana ja Gisele Bündchen.
Ei vielä yhtään parturi-kampaaja kommenttia tai parturi-kampaamo arviointia. Ole hyvä ja jätä oma parturi-kampaamo kokemuksesi, parturi-kampaaja arviointisi tai hiusten laittoon liittyvä kommenttisi.